PMO بر اساس تعریف PMBOK ویرایش ششم

PMO بر اساس تعریف PMBOK ویرایش ششم

PMO بر اساس تعریف PMBOK ویرایش ششم ترجمه صفحات ۴۸ و ۴۹ راهنمای دانش مدیریت پروژه ویرایش ششم (PMBOK 6) می باشد که توسط مهندس حامد ذوالفقاری ترجمه و در سایت irpme.ir قرار داده شده است.

 

PMO بر اساس تعریف PMBOK ویرایش ششم

دفتر مدیریت پروژه 

 

یک دفتر مدیریت پروژه یک ساختار سازمانی است که فرایند های حکمرانی مرتبط پروژه را استاندارد می نماید و اشتراک گذاری منابع ، متدولوژی ها ، ابزارها و تکنیک ها را تسهیل می نماید.مسئولیت یک دفتر مدیریت پروژه می تواند از گستره وسیعی را از مهیا کردن روش های پشتیبانی مدیریت پروژه تا مدیریت مستقیم یک یا چند پروژه را شامل شود.

انواع گوناگونی از دفاتر مدیریت پروژه در سازمان ها ووجود دارد. هر نوع از لحاظ درجه کنترل و انعطاف پذیری ای که در پروژه های درون سازمان دارد با دیگری فرق می کند، به عنوان مثال :

 

دفتر مدیریت پروژه پشتیبان :

دفتر مدیریت پروژه پشتیبان یک نقش مشاوره ای را در پروژه ها به وسیله ارائه چارچوب های کلی ، بهترین کاربردها ، آموزش ، دسترسی به اطلاعات ، و درس آموخته ها از سایر پروژه ها مهیا می نماید.این نوع از دفتر مدیریت پروژه به عنوان ذخایر پروژه ارائه می شوند. درجه کنترل ارائه شده بوسیله اینگونه دفاتر مدیریت پروژه کم است.

 

دفتر مدیریت پروژه کنترل گر:

دفاتر مدیریت پروژه کنترل گر از طریق ابزارهای گوناگونی پشتیبانی و قانون گزاری می نمایند.درجه کنترل ایجاد شده توسط دفتر مدیریت پروژه متوسط است ، قانون گذاری ممکن است شامل موارد ذیل باشد:

        پذیرش چارچوب ها و متدولوژی های مدیریت پروژه

         استفاده از فرمت ها ، فرم ها و ابزارهای بخصوص

         ابلاغ چارچوب های حاکمیت.

 

دفتر مدیریت پروژه خودمختار :

دفاتر مدیریت پروژه خودمختار بوسیله مدیریت مستقیم پروژه ها کنترل را بدست می گیرند. مدیران پروژه توسط دفتر مدیریت پروژه منصوب می شوند و به دفتر مدیریت پروژه گزارش دهی می کنند.درجه کنترل ایجاد شده توسط این نوع دفتر مدیریت پروژه بالا می باشد.

 

مزایای اجرای دفتر مدیریت پروژه

دفتر مدیریت پروژه ممکن است مسئولیتی به گستره یک سازمان داشته باشد. دفتر مدیریت پروژه ممکن است در رابطه با پشتیبانی استراتژیک درجهت هم راستایی با رسیدن به ارزش سازمانی نقش آفرین باشد.دفتر مدیریت پروژه داده و اطلاعات استراتژیک سازمانی پروژه ها را یکپارچه می نماید و دستیابی به اهداف استراتژیک سطح کلان را ارزیابی می نماید.دفتر مدیریت پروژه یک حد مرزی میان سبد پروژه های سازمانی ، طرح ها و، پروژه ها و سیستم های اندازه گیری سازمانی برقرار می نماید (به عنوان مثال کارت های امتیاز دهی موازنه ای )

 

 

پروژه های پشتیبانی شده و هدایت شده توسط دفتر مدیریت پروژه ممکن است با پروژه های دیگری که با یکدیگر مدیریت می شوند مرتبط نباشند. فرم بخصوص ، عملکرد و ساختار یک دفتر مدیریت پروژه به نیازهای سازمانی که پشتیبانی اش می نماید بستگی دارد.

یک دفتر مدیریت پروژه ممکن است اختیار داشته باشد که به عنوان یک ذی نفع داخلی و یک تصمیم گیرنده کلیدی در طی چرخه حیات هر پروژه ای در جهت نگهداری پروژه در مسیر اهداف تجاری رفتار نماید.

 

حدود اختیارات دفتر مدیریت پروژه :

دفتر مدیریت پروژه ممکن است :

       تفویذ اختیارات نماید.

       انتقال دانش را رهبری نماید.

       پروژه را خاتمه دهد

       کارهای دیگری را بر طبق نیاز انجام دهد.

 

عملکرد اولیه دفتر مدیریت پروژه :

یک عملکرد اولیه دفتر مدیریت پروژه پشتیبانی مدیران  پروژه به روش های گوناگون است بطوری که شامل و نه محدود به موارد ذیل باشد:

       مدیریت منابع مشترک بر طبق پروژه هایی که توسط دفتر مدیریت پروژه هدایت می شود.

       شناسایی و توسعه متدولوژی مدیریت پروژه ، بهترین کاربردها و استانداردها

       مربی گری ، هدایت گری ، پرورش و نگاه از بالا

       رصد کردن تطابق با استاندارد های مدیریت پروژه ، سیاست ها ، روندها و سازوکارها بوسیله تایید پروژه

       توسعه و مدیریت سیاست های پروژه ، روندها ، سازوکارها ، و سایر مستندات اشتراکی

       هماهنگ سازی ارتباطات در مسیر پروژه ها

 

 

پیشنهاد ویژه:

کتابچه آشنایی با دفتر مدیریت پروژه را هم اکنون دریافت نمایید.

PMO

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان