
برنامه ریزی و کنترل پروژه – قسمت دوم
برنامه ریزی و کنترل پروژه موضوعی است که می خواهیم بطور مفصل و در بخش های مختلف در این وب سایت به آن بپردازیم.
در مقاله گذشته با مراحل کلی امور مربوط به برنامه ریزی آشنا شدیم که بصورت کاملا تیتر وار بیان شده بود .

پیش از هر چیز لازم است با مفهوم پروژه آشنا شویم
پروژه چیست ؟
به عبارت کلی یک پروژه را می توان تحت عنوان مجموعه ای از فعالیت ها که برای دستیابی به منظور یا هدفی خاص انچام می گیرند تعریف نمود ، هر پروژه شامل فعالیت هایی است که باید در تاریخ هایی معین ، با هزینه تعیین شده و کیفتی مشخص و همینطور در زمان معین اجرا شود.
پروژه ها ممکن است کارهایی باشند که انجام آنها در فواصل زمانی مشخصی لازم می شود .
انواع پروژه ها
پروژه ها بطور کلی به ۳ دسته تقسیم بندی می شوند :
* پروژه های خدمات گرا
* پروژه های تحقیقات گرا
* پروژه های ساخت گرا
دوره های زمانی پروژه
تقسیم بندی دوره زمانی پروژه ها به مراجل مختلف ؛ عموما بستگی به نوع و طبیعت پروژه هایی که برنامه ریزی می شوند نداشته و این تقسیم بندی معمولا بر اساس نوع و خصوصیات فعالیت های لازم در هریک از مراحل اجرای پروژه انجام می گیرد.
به طور عام ۵ فاز یا مرحله در هر پروژه قابل تعریف می باشد :
* فاز آغازین
* فاز برنامه ریزی
* فاز اجرا
* فاز نظارت و کنترل
* فاز خاتمه
حوزه فعالیت های مربوط به برنامه ریزی و کنترل پروژه
می توان گفت وظایف بخش برنامه ریزی و کنترل پروژه از فاز آغازین شروع می شود و تا فاز خاتمه ادامه پیدا می کند اما اهم فعالیت های مربوط به این حوزه بیشتر در فرآیند های برنامه ریزی و نظارت و کنترل می باشد .