PMO و OPM

opm and pmo

PMO و OPM

PMO و OPM به رابطه میان دفتر مدیریت پروژه و مدیریت پروژه سازمانی بر اساس آیین نامه OPM می پردازد ، قبلا در مقاله “PMO بر اساس تعریف PMBOK ویرایش ششم” به معرفی دفتر مدیریت پروژه پرداخته بودیم و همینطور در مقاله “مدیریت پروژه سازمانی (OPM) و استراتژی ها از دیدگاه PMBOK6 ”  به معرفی مدیریت پروژه سازمانی پرداخته بودیم که پیشنهاد می شود پیش از مطالعه این مطلب مقالات را خوانده سپس این مقاله را دنبال نمایید. 

opm and pmo
opm and pmo

 

رابطه میان PMO و OPM

دفتر طرح و مدیریت پروژه ساختارهای مدیریتی هستتد که فرایندهای حکمرانی  مرتبط طرح و پروژه را استاندارد می نمایند و به اشتراک گذاری منابع ، متدولوژی ها و ابزارها و تکنیک ها را تسهیل می نمایند . یک PMO یک پیکره سازمانی است با مسئولیت های گوناگون مرتبط با مدیریت متمرکز و هماهنگ طرح ها و پروژه ها زیر فرمانروای اش دارد. در طی پیاده سازی یک PMO ، PMO همراستایی استراتژیک مناسب پرتفولیو ها ، طرح ها و پروژه ها را اطمینان بخشی می نماید و نتایج سیستم های اندازه گیری همکاری نظیر امتیاز دهی متوازن را منعکس می نماید.

 

اختیارات PMO

یک PMO ممکن است اختیار داشته باشد تا به عنوان یک ذی نفع اجرایی و یک تصمیم گیرنده کلیدی برای ایجاد توصیه ها برای پایان بخشی پروژه به دلیل تغییرات در استراتژی های سازمان را داشته باشد؛ یا اینکه عملکرد دیگری را که مورد نیاز باشد را برای در راستا نگه داشتن طرح ها و پروژه ها با استراتژی های تجاری اتخاذ نماید.به علاوه ، PMO ممکن است در انتخاب ، مدیریت و توسعه و اشتراک گذاری منابع پروژه اختصاص داده شده مشارکت داده شود.عملکرد اولیه یک PMO می تواند شامل و نه محدود به موارد ذیل باشد:

 

عملکردهایPMO

  • گزارش مستقیم به مجریان ، گروه های مستقل و یا سایر گروه های عملکردی سازمانی.
  • یکپارچه سازی بکارگیری عملکردهای مدیریت پروژه با عملکردهای تجاری بوسیله راهبری ، مربی گری ، آموزش و رصد کردن.
  • همراستا کردن فعالیت های مدیریت سبد پروژه ها (پرتفولیو ) و اطمینان بخشی از همراستایی میان استراتژی ها سازمانی و طرح ها و پروژه ها
  • همراستا کردن ارتباطات در طی پروژه ها و طرح ها
  • توسعه و مدیریت سیاست ها ، روند ها ، چارچوبها و سایر مستندات پروژه (اسناد فرایندی سازمانی)
  • شناسایی و توسعه متدولوژی های مدیریت پروژه ، آیین نامه ها و استانداردهای پیشنهاد شده.
  • مدیریت منابع مشترک در پروژه های تحت مدیریت PMO
  • رصد کردن به انجام رسانی طبق استانداردهای مدیریت پروژه ، سیاست ها و قالب ها بوسیله ممیزی پروژه
  • مشارکت دهی مجمع مدیریت پرتفولیو ، طرح و پروژه و کسب اطمینان از مشارکت آنها در بهبود مستمر چارچوب OPM
  • مهیا کردن پشتیبانی متمرکز برای مدیریت تغییرات و رهگیری ریسک ها و مشکلات
108

حامد ذوالفقاری دارای مدرک بین المللی IMS (سیستم یکپارچه مدیریت در زمینه پروژه های ساخت) از کشور ایتالیا دارای مدرک کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت مدرس ، مشاور و نویسنده در زمینه مدیریت پروژه ، برنامه ریزی و کنترل پروژه و ...

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان